Filmanalyse

 

Het verhaal begint in 1919 met de jonge George Bailey in de hoofdrol. Hij is twaalf jaar en leidt een heel normaal leven. Hij is gekend en geliefd omdat hij zijn kleien broertje steeds beschermt en voor iedereen het juiste wil doen. Als hij ouder wordt, wilt hij zijn droom nog steeds najagen: een wereldreis maken. Helaas komt zijn vader te overlijden aan een beroerte en moet hij zijn plannen aan de kant schuiven. Zijn principe om zich niet te binden, schuift hij eveneens aan de kant om met de bloedmooie Mary te trouwen. Na een drukke periode voelt hij dat hij heel wat gemist heeft en voor niemand meer goed kan doen. De engel Clarence moet zijn vleugels verdienen, en God stuurt hem op George af die op dat ogenblik zelfmoord wilt plegen. Hij vervult de wens van George dat hij nooit geboren was. Maar dan merkt hij dat deze alternatieve wereld toch niet zo goed is dan hij dacht.

Frank Capra werd als de grondlegger gezien van de romantische komedie en de feel good film. Zijn films zijn gekenmerkd door een positieve kijk op de wereld, op een soms kinderlijke manier. Hij laat de gewone mens op de voorgrond treden en hij wilt zijn statement uitdrukken door de machthebbende en egocentrische wereld te bekritiseren. Dat gebeurt ook in It’s a Wonderful life. George Bailey is een normale man met een doorsnee leven. Je kan jezelf er gemakkelijk in herkennen. Toch komt het kinderlijke of naïeve naar boven door de engel Clarence erbij te betrekken. Hij is de letterlijke beschermengel in de film. Wanneer George Bailey wenst nooit meer geboren te worden, krijgt de film een verdrietige sfeer. Uiteindelijk komt toch alles goed en beseft hij wat hij aan zijn gezin en familie heeft. Hier komt de feel good sfeer weer naar voor. Daarom is deze film typisch voor regisseur Frank Capra.

 

BEELDCOMPOSITIE

 

Close-up: George Bailey wilt zijn wens vervullen en dat is een wereldreis maken. Op het moment dat hij gehaast vertrekt, roept een collega van achter hem dat hij moet blijven, en dat de bank van zijn vader anders failliet gaat. Op dat moment stopt hij vlak voor de camera waardoor zijn gevoelens tot uitdrukking komen in het gelaat.

Subjectieve camera: Mary, het meisje waar hij na een tijdje smoorverliefd op wordt, is aan de telefoon met een man. Zij staat links in beeld. Je ziet enkel haar hoofd, schouders en borst terwijl ze de telefoon in haar handen heeft. Rechts zie je George Bailey die achter in het beeld staat. Je ziet dat hij er eigenlijk van baalt dat zij met een andere man belt. Zij wilt George enkel jaloers maken en dat komt in deze medium shot goed tot uiting.

Symmetrie: George Bailey en zijn moeder staan symmetrisch in beeld tegenover elkaar. Zij zijn dus het middelpunt van de belangstelling. Zijn moeder spoort hem aan om naar Mary te gaan omdat zij eigenlijk wel weet dat dat het meisje van z’n dromen is. George staat rechts in beeld en loopt ook die kant uit. Zijn moeder blijft links staan en blijft kijken naar George, die voor ons dus niet zichtbaar is. Het symboliseert de leegte die zijn moeder ervaart als haar zoon op zijn eigen benen wilt staan.

 

 

CAMERABEWEGINGEN

Statisch: De film wordt voor een groot deel verteld door God, die aan engel Clarecnce uitlegt waarom hij George Bailey moet helpen. Je ziet als het ware een erg lange flashback. Eerst krijg je George te zien als twaalfjarige jongen. Dan zie je een jonge twintiger aan de kassa staan omdat hij een koffer wilt kopen. Op een gegeven moment spreidt hij zijn armen en wilt hij duidelijk maken dat de koffer heel groot van formaat moet zijn. Wanneer hij zijn armen spreidt, wordt de flash back weliswaar even stop gezet zodat God aan de engel kan verduidelijken dat de man George is, maar dan tien jaar ouder. We noemen dit beeld ook wel een freeze. Als hij dat heeft uitgelegd, gaat het verhaal weer verder.

Fade-out: George Bailey staat op het treinperron. Dan krijgt hij slecht nieuws en hij moet in het dorp blijven om de zaak van zijn vader verder te zetten. Van dat slechte nieuws staat hij verstijfd en de camera blijft volledig stilstaan. Langzaam maar zeker verduistert het beeld tot het volledig zwart is. Doordat het geluid stilvalt en het beeld heel langzaam wegebt, krijg je ook een negatief en triest gevoel.

Pan: Aan het begin van de film laat de film een openingsbeeld zien van het dorp waarin de personages leven en waar het verhaal zich vooral afspeelt. Om ons duidelijk te maken dat het dorpo leeft, maat de camera een beweging vanuit stilstand die van links naar rechts beweegt. Je zie winkel, huizen, en enkele inwoners van het dorp.

 

PROTAGONIST

George Bailey is de zichtbare protagonist in het verhaal. Hij is niet alleen de hoofdrolspeler. Hij heeft bovendien een goed hart en wilt alleen maar goede dingen doen voor zijn gelijken. Ik kan hem ook beschrijven als ambitieus, hardwerkend, maar toch een beetje naïef. Hij wilt namelijk al heel zijn leven de wereld ontdekken, terwijl hier steeds iets tussenkomt. Als meneer Potter hem op een grauwe dag een job aanbiedt, wilt hij het bijna aannemen. Gelukkig beseft hij op tijd dat hij zijn persoonlijkheid niet mag verliezen en hij keert meneer Potter de rug toe.

ANTAGONIST

De tegenspeler van George is meneer Potter, de rijkste man van het dorp. Zijn doel is om alles op te kopen en iedereen om te kopen, aangezien zijn zakken uitpuilen van het geld. Toen de vader van George Bailey nog leefde, maakte meneer Potter hem steeds uit voor nietsnut en maakte hem met de grond gelijk. Omdat zijn vader zijn goedhartige bank niet wilde verliezen, liet hij dit toe. Maar George laat zich niet doen als hij ouder is. Meneer Potter krijgt de leiding en kan over veel zaken beslissen. Het grote verschil tussen George’s vader en meneer Potter is dat zijn vader geld uileende aan wie het nodig had, terwijl meneer Potter enkel geld uitleende aan mensen die het meteen konden terugbetalen. Een typische vijandelijke verhouding die om macht en geld gaat aan de ene kant, en om liefde en geluk aan de andere kant.

DRAMATISCH DOEL

Het dramatisch doel lijkt me de wens van George om nooit te trouwen of kinderen te krijgen, maar juist om alleen de wereld te ontdekken. Vanaf het begin merk je al dat George niet doorsnee is. Bijna tegen zijn zin, valt hij als een blok voor de mooie Mary, een lieve meid die het maar al te goed met hem meent. Het dramatisch doel zakt langzaam maar zeker weg en George kan er niets aan veranderen.

CONFLICT

Het conflict vindt pas plaats in het midden van de film. George lijkt zijn droom niet te hebben waargemaakt en de engel Clarence schiet hem te hulp. Dan wenst George dat hij nooit geboren was. In een alternatieve wereld ziet hij dat er toch meer mis is dan goed. Hij beseft dat hij alles kwijt is. Hij wil niet meer gaan reizen, hij wil zijn vrouw en kinderen terug. Dat is het grote conflict uit It’s A Wonderful Life. Hij denkt namelijk dat de wereld er zonder hem er beter uit ziet, maar hij merkt al snel het omgekeerde. De bewustwording van hoe gelukkig hij was maar dat nu niet meer is, is het grote conflict.

 

PRODUCTION DESIGNS

Omdat de film zwart-wit is, is make-up niet meteen duidelijk zichtbaar. Toch kan ik sowieso stellen dat make-up niet zo’n essentieel punt is in de film. De acteurs zijn allemaal redelijk natuurlijk en hun make-up is hier ook aan aangepast. Enkele personages willen uit de hoogte doen en daar merk je wel een verandering in make-up bij, bijvoorbeeld blush of donkere lippen.

Dat de film zich afspeelt in 1920 is duidelijk merkbaar door de rekwisieten. De oldtimers waar enkel rijkelui in rondtoeren, de presentator die een oude microfoon in z’n handen heeft. Of de telefoon die destijds nog bestond uit een deel waardoor je praat en een ander deel dat je tegen je oor moest houden. Deze rekwisieten zijn natuurlijk kenmerkend voor die tijd. Voor het verhaal zelf, zijn er geen typische rekwisieten aanwezig, aangezien het verhaal zich in een realistische wereld afspeelt.

Ook de kostuums vertellen veel over de tijd, iets minder over de personages. Toch past de kledij goed bij de personages. Het meisje dat vroeger George Bailey wilde versieren uit verveling, groeit op tot de knapste meid van het dorp die haar versiertrucs maar al te graag bovenhaalt. Haar haren zijn steeds tiptop in orde, haar kleren zijn uitdagend en ze draagt steeds de nieuwste mode. Haar hoed is de kerst op de taart. Het meisje die destijds echt verliefd was op de jonge Bailey, bloeit uit tot een mooie, natuurlijk vrouw met een doorsnee outfit. Dat vertelt over het algemeen ook wat over je karakter.

Er zijn maar enkele locaties waar het verhaal zich afspeelt. De eerste locatie is het universum, waar God aankondigt dat George Bailey hulp nodig heeft. Nadien komt de aarde in beeld, het dorpje Bedford Falls om precies te zijn. Het grootste deel van de film speelt zich af in de bank van George’s vader, zijn huis, het huis van zijn vrouw en de apotheek waar hij als twaalfjarige jongen werkt.

De film vind ik heel mooi. Ik houd niet erg van clichés, maar soms moeten die er zijn. It’s A Wonderful Life is ook al wat ouder. Dan lijken sommige scènes volgens mij een beetje overgeacteerd. Toch is de film realistisch omdat mensen dikwijls een moment hebben waarbij ze nadenken over hun doel in het leven. Ze vragen zich af of ze wel echt gelukkig zijn. In deze film is het dan ook duidelijk dat je niet alles kan hebben wat je wenst en dat het nu eenmaal niet altijd groener is aan de overkant.